افزایش وزن بارداری

افزایش وزن بارداری

موضوعات مرتبط: وزن بارداری | اضافه وزن در بارداری | افزایش وزن ناگهانی در بارداری | علت اضافه نکردن وزن در بارداری | اضافه وزن در سه ماهه اول بارداری | وزن در ماه هفتم بارداری | اضافه نشدن وزن در بارداری | جدول وزن گیری مادر در دوران بارداری

نظرات و اطلاعات متضاد بسیاری در مورد میزان افزایش وزن مجاز در طول بارداری وجود دارد. راشل مورای توضیح می‌دهد که چرا زنان به جای این که همیشه روی ترازو بایستند، باید بر سبک زندگی سالم تمرکز کنند.

زمانی که خانمی باردار می‌شود، انتخاب سبک زندگی هم بر سلامت خود او و هم سلامت نوزاد نه تنها در طول بارداری، بلکه در طول زندگی تأثیر خواهد داشت. نگاه زایشگاه ها به افزایش وزن در طی بارداری متفاوت است. برخی تنها در اولین ویزیت پیش از زایمان وزن را یادداشت می‌کنند اما برخی دیگر در هر نوبت وزن را یاداشت می‌کنند. اما تأکید باید بر انتخاب سبک زندگی سالم باشد نه این که بر وزن خود تمرکز کنند.

رو به افزایش

چاقی مادرانه به عنوان یکی از چالش‌های مهم زایمان‌های مدرن است، زیرا شیوع آن در حال افزایش است و موجب افزایش عوارض مادر و نوزاد می‌شود. طبق نظر دکتر امی اُهیگینز از مرکز UCD بیمارستان دانشگاه زنان و نوزاد کومبه، اکثر شواهد مرتبط با افزایش وزن بارداری مبتنی بر بررسی‌های با کیفیت پایین هستند و در  واقع ارتباط بین تغییرات وزن مادر و تأثیر آن بر وزن نوزاد مبهم است و کاملا روشن نشده است. متأسفانه شواهد علمی با کیفیت زیاد نیستند.

ریسک‌های افزایش وزن در بارداری

با این وجود می‌دانیم که افزایش زیاد وزن در طی بارداری ریسک‌هایی را برای مادر و نوزاد به همراه دارد. طبق گفته‌ی دکتر جنیفر والش، مشاور و متخصص زنان و زایمان در زایشگاه ملی، زنانی که افزایش وزن آن‌ها در طول بارداری خارج از محدوده‌ی توصیه شده است، ریسک ابتلا به فشار خون بالا و دیابت در طول بارداری در آن‌ها بیشتر است. آن‌ها در طول بارداری و زایمان مشکلاتی خواهند داشت و معمولا از طریق سزارین زایمان می‌کنند.

احتمال بیشتری وجود دارد که خانم هایی که در طول بارداری اضافه وزن غیر مجاز پیدا می کنند، این وزن را پس از زایمان نیز حفظ کنند که در این صورت امکان چاقی در آن‌ها را افزایش می‌دهد. حفظ وزن دوران بارداری پس از زایمان، خود احتمال مشکل در بارداری‌های آینده را افزایش می‌دهد، مانند پره‌اکلامپسی، دیابت، فشار خون بالا و نوزادانی که نسبت به سن بارداری بزرگ هستند. افزایش وزن در فواصل بین حاملگی ها با عوارضی همراه خواهد بود.

سلب مسئولیت: ما در اینجا شما را راهنمایی کردیم، این اطلاعات به هیچ وجه جایگزین خدمات پزشکی نخواهد بود. برای اطلاعات بیشتر همیشه با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید