سن چه تأثیری بر باروری دارد؟

سن چه تأثیری بر باروری دارد؟

موضوعات مرتبط: چگونه در سن بالا باردار شویم | بارداری در سن بالا | سن مناسب در بارداری | حاملگی در سن 20 تا 24 سالگی | حاملگی در سن 25 تا 29 سالگی | حاملگی در سن 30 تا 34 سالگی | حاملگی در 35 تا 39 سالگی | حاملگی در سن 40 تا 44 سالگی  | حاملگی در سن 45 تا 49 سالگی | حاملگی در سن بیش از 50 سالگی | حاملگی در سن 42 سالگی | بارداری در سن 50 سالگی | آخرین سن بارداری زنان | بارداری در سن 43 سالگی | بارداری در سن 48 سالگی | بارداری در سن 38 سالگی | بارداری در سن 46 سالگی

سال‌ها پیش، سن بچه‌دار شدن اوایل بیست سالگی بود. به مرور زمان، دنیای پیرامون ما تغییر کرد. بسیاری از مسائل مانند سبک زندگی و جامعه بر این موضوع اثر گذاشت. سن باروری هم بالاتر رفت.. امروزه زنان در سن 40 سالگی هم بچه دار می‌شوند.

اما سن چه تأثیری بر باروری دارد؟ آیا سن پیشنهادی برای باروری وجود دارد؟ مطمئنا سن مناسبی برای هر شخصی وجود دارد و همه در سن جوانی برای بچه‌دار شدن آماده نیستند. مسئله مهم این است که از حقیقت آگاه باشیم و تا زمانی که آمادگی لازم برای بچه دار شدن را کسب نکردید، منتظر بمانید. یک قائده کلی برای بچه دار شدن وجود دارد و آن اینکه اگر می خواهید تا اواخر 30 و یا اوائل 40 سالگی صبر کنید و تا شش ماه باردار نشدید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

بارداری در سن 20 تا 24 سالگی

فرد در این سن بیشترین باروری را خواهد داشت. سیکل قاعدگی شما معمولاً منظم است و اغلب شما تخمک‌گذاری خواهید داشت. به طور میانگین زنان بین 20 و 24 سال در هر ماه حدود 20 درصد شانس بارداری دارند. میزان سقط جنین حدود 9.5 درصد است که کمترین مقدار ممکن است. در این سن، تخمک‌های شما نسبتاً جوان هستند، احتمال نقص مادرزادی مانند سندروم داون (1 در 1667 بین زنانی که 20 سال سن دارند) یا ناهنجاری‌های دیگر بسیار کم است.

بارداری در سن 25 تا 29 سالگی

در این سن به احتمال زیاد تناسب اندام مطلوبی دارید که زایمان و کاهش وزن پس از آن را آسان‌تر میکند. میزان سقط جنین در این سن 10 درصد است که کمی بیشتر از زنانی است که 5 سال جوانتر هستند. در سن 25 سالگی شانس تولد نوزاد دارای سندروم دان 1 در 1250 است.

بارداری در سن 30 تا 34 سالگی

باروری در این سن به تدریج کاهش می‌یابد. برای زنان کمتر از 35 سال میزان باروری آزمایشگاهی (IVF) 25 تا 28 درصد است. میزان سقط جنین 11.7 درصد است. ریسک داشتن نوزاد دارای سندروم دان 1 در 900 است.

بارداری در 35 تا 39 سالگی

در طول این سال‌ها باروری به مرور کاهش می‌یابد. ریسک فشار خون بالا در طول بارداری برای زنان بیش از 35 سال در مقایسه با زنان جوان‌تر دو برابر است. شانس عمل سزارین در زنان 35 تا 39 ساله دوبرابر است. شانس چندقلویی به ویژه دوقلویی و حتی سه‌قلویی در اواخر 30 سالگی و نزدیک به 40 سالگی افزایش می‌یابد. میزان سقط جنین پس از سن 35 سالگی به 18 درصد افزایش می‌یابد.

بارداری در سن 40 تا 44 سالگی

1 درصد زنان در سن 40 تا 44 سال صاحب فرزند می‌شوند. شانس باردار شدن در هر ماه تا 5 درصد کاهش می‌یابد. اگر در حال حاضر صاحب فرزند هستید، امکان ابتلا به هموروئید، فشار بر مثانه، افتادگی رحم و واژن در شما بیشتر خواهید بود. نوزاد شانس تولد نوزاد دارای سندروم داون 1 در 100 است و شانس تولد نوزاد دارای ناهنجاری کروموزومی 1 در 66 است.

بارداری در سن 45 تا 49 سالگی

درصد زنانی که در این گروه سنی صاحب فرزند هستند، 0.3 درصد است و شانس درمان ناباروری به میزان بسیار زیادی کاهش می‌یابد. زمانی که باردار می شوید، باید تحت آزمایش دقیق قرار بگیرید. شانس تولد نوزاد دارای سندروم داون 1 در 30 و نوزاد دارای ناهنجاری‌های کوروموزومی 1 در 21 است.

بارداری در سن بیش از 50 سالگی

سن متوسط یائسگی 51 سال است، اما به طور معمول از 45 تا 55 سال است. تقریباً همه‌ی بارداری‌هایی که در سن بالای 50 سال انجام می‌شوند به داروهای باروری، مکمل‌های هورمونی یا حتی اهدای تخمک نیاز دارند.

از زبان متخصص خواب

به عقیده متخخصین خواب، «تحقیقات همیشه بر این مسئله تأکید داشتند که  خواب باید در صدر رفتارهای سلامت به عنوان عامل پیشگیری از بیماری ها و همچنین به عنوان درمان قرار بگیرد. به یاد داشته باشید که تغییرات کوچک می‌تواند تفاوت قابل توجهی را برای تمایل به خواب ایجاد کند و نباید آن را دست کم گرفت.

«خانم‌ها باید7 تا 9 ساعت بخوابند و آن را جدی بگیرند. قبل از خواب با دستگاه‌های الکترونیکی کار نکنید، مصرف الکل و کافئین را کم یا قطع کنید و در هفت روز هفته برنامه خواب منظم داشته باشید.

خانم ولف افزود «متخصصان معتقدند الگوهای خواب با تغییر سطوح هورمون‌های خاص بر باروری اثر می‌گذارد. خواب کم میزان استرس را افزایش می‌دهد که در بارداری اثر منفی به جا می گذارد.»

مادران ما چند ساعت می‌خوابند؟ اگر دیدید صبح زود در اتاق شما را می‌زنند!!!

سلب مسئولیت: ما در اینجا شما را راهنمایی کردیم، این اطلاعات به هیچ وجه جایگزین خدمات پزشکی نخواهد بود. برای اطلاعات بیشتر همیشه با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید