برای از شیر گرفتن بچه‌ها باید بدانیم

برای از شیر گرفتن بچه‌ها باید بدانیم

موضوعات مرتبط: از شیر گرفتن کودک | زمان از شیر گرفتن کودک | از شير گرفتن كودك و درد سينه | عوارض از شیر گرفتن کودک برای مادر | از شیر گرفتن کودک 20 ماهه

از شیر گرفتن کودک زمانی است که به جای شیر خشک یا شیر سینه به کودک غذاهای جامد می‌دهیم. غذای جامد غذایی است که خود شما می‌خورید، اما له و پوره شده تا مناسب بدن کودک شما باشد.

چه زمانی باید کودک را از شیر بگیرید

شما باید از هفته 17 تا 26 (6 ماهگی) دادن غذای جامد را شروع کنید. قبل از این زمان، سیستم گوارش نوزاد شما آماده نیست و اگر زودتر از این زمان شروع کنید احتمال چاقی یا عدم ‌تحمل بدن افزایش می‌یابد. وقتی نشانه‌های زیر در کودک شما وجود داشت کودک شما آماده است:

  • در زمان نشستن می‌تواند گردن و سر خود را کنترل کند.
  • به غذا علاقه نشان می‌دهد.
  • بعد از شیر دادن باز هم شیر می‌خواهد.

با چه غذایی باید شروع کرد؟

با پوره سبزیجات ساده و نرم شروع کنید. از آب جوشیده خنک شده و یا شیر سینه یا شیر خشک برای رقیق شده پوره استفاده کنید تا طعم آن برای کودک آشنا باشد. زمانی برای دادن غذای جدید به کودک استفاده کنید که خیلی گرسنه نباشد و هر بار غذای جدیدی به او بدهید. بازاء هر غذای جدید یک یا دو روز فاصله بندازید تا واکنش یا عدم‌ تحمل احتمالی او را ببینید.

کودک من چه چیزی باید بنوشد؟

شیر گاو تا قبل از یک سالگی برای کودک مناسب نیست اما می توانید بعد از شش ماهگی در آشپزی خود از آن استفاده کنید. همانطور که نوزاد شما با غذاهای جدید رشد می کند، مناسب‌ترین نوشیدنی برای او غیر از شیر سینه و شیر خشک، آب شیر جوشیده و خنک شده است. اگر آب شیر مناسب نیست، از آب بطری استفاده کنید که میزان سدیم آن کمتر از 20 میلی‌گرم در لیتر باشد که که البته باید جوشیده و سرد شده باشد. آب میوه تا شش ماهگی توصیه نمی‌شود و بعد از آن نیز باید بدون شکر و رقیق شده با آب باشد به طوری که بازاء هر یک واحد آب میوه، هشت تا ده واحد آب باشد.

کودک چه مقدار غذا بخورد؟

برای شروع از دو تا سه قاشق کوچک شروع کنید و وقتی مقدار آن را بیشتر کنید که کودک شما باز هم تمایل نشان می دهد. وقتی کودک به خوردن غذا با قاشق عادت کرد، وعده های جامد را بین وعده‌های شیر او قرار دهید. برای شروع دو بار در روز به او غذای جامد بدهید. هرگز پوره را در بطری نریزید و همیشه با قاشق غذا دهید.

در مرحله بعد چکار کنیم؟

زمانی که نوزاد شما به اندازه کافی با غذا خوردن با قاشق آشنا می‌شود، ترکیبات کمی له شده را به غذا اضافه کنید. به طوری که با اضافه کردن غذای کمی له شده و یا آسیاب شده از یکدستی خارج شود و کم کم مقدار آن را زیاد کنید تا به آن عادت کند. نوزاد شما از خوردن غذاهای حاضری راحت مانند موز، نان یا پاستای پخته شده لذت می‌برد. گوشت باید بعد از شش ماهگی آغاز شود زیرا آهنی که از بدو تولد در بدن نوزاد وجود دارد، به مرور تمام خواهد شد. تا 8 یا 9 ماهگی، اغلب غذاهای خانواده اما به صورت پرملات، له شده، تکه‌های لقمه‌ای و غذاهایی که نیاز زیادی به جویدن ندارند، برای کودک شما مناسب هستند. غذاهای کودک شما نباید نمک یا شکر داشته باشد. غذاهای حاضری مانند نان تست، خربزه و هندوانه، پنیر، بروکلی پخته، هویج، کوفته قلقلی یا نان سوخاری عالی هستند. از محصولات لبنی غیر پاستوریزه، عسل و مغزهای کامل آجیل به کودکان زیر 5 سال اجتناب کنید، زیرا احتمال خفگی آن‌ها وجود دارد.

سلب مسئولیت: ما در اینجا شما را راهنمایی کردیم، این اطلاعات به هیچ وجه جایگزین خدمات پزشکی نخواهد بود. برای اطلاعات بیشتر همیشه با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید