چهار ماهگی تا شش ماهگی نوزاد

چهار ماهگی تا شش ماهگی نوزاد

چهار ماهگی نوزاد

تبرک می‌گویم ـ سه ماهه اول را پشت سر گذاشتید! پس از گذشت سه ماه نوزاد شما آرام می‌شود که حتی می‌توانید شبها خواب کاملی داشته باشید ـ اگرچه با خواب شب کامل شما با گذشته متفاوت خواهد بود! والدین نوزادانی که بیماری کولیک دارند در این ماه شاهد کاهش علائم این بیماری در نوزادشان هستند.

وزاد شما هوشیارتر و اجتماعی‌تر می‌شود و به کسی که می‌بینند لبخند می‌زند وغان و غون می‌کند. سر او سفت می‌شود و در انتهای این ماه، نوزاد شما می‌تواند سر خود را بالا نگه دارد. نوزاد شما حتی می‌تواند جغجغه را بگیرد.

در حالی که نوزادان آفریقایی، آفریقایی ـ آمریکایی، اسپانیایی و آسیایی معمولاً با چشمان قهوه‌ای متولد می‌شوند و چشماشان قهوه‌ای می‌ماند، نوزادان قفقازی با چشمان آبی تیره یا خاکستری متولد می‌شوند که چندین بار تغییر می‌کند. رنگ نهایی چشم به مقدار ملانین در عنبیه ی نوزاد وابسته است که به ژن وابسته است. هر چه ملانین عنبیه بیشتر باشد، چشم‌ها تیره‌تر خواهند بود. زمانی که نوزاد شما متولد می‌شود، نور طبیعی فرآیند ملانین در چشم‌ها را آغاز می‌کند که موجب تغییر رنگ می‌شود ـ همین فرآیند است که موجب تیره شدن پوست در معرض آفتاب می‌شود. اغلب رنگ چشم نوزادان در یک سالگی تثبیت می‌شود اما برخی نوزادان تا سه ساگی به تغییر رنگ ادامه می‌دهند و برای برخی حتی تا بزرگسالی این تغییر رنگ ادامه دارد!

پنج ماهگی نوزاد

این ماه برای شما و نوزاد شما بسیار دوست داشتنی خواهد بود. هر روز چیزهای بیشتر از دنیای پیرامون خود کشف می‌کند و از این که آن را با کسی که دوست دارد ـ یعنی شما ـ قسمت می‌کند خوشحال است. میزان توجه نوزاد بهتر می‌شود و چیز ساده‌ای مثل جغجغه یا اسبا‌ب‌بازی (حتی دست‌ها) او را جذب می‌کند. نوزاد شما اسباب‌بازی یا حغحغه را در دهان خود می‌گذارد. مراقب اشیای کوچک اطراف نوزاد باشید.

نوزاد شما روز به روز قوی‌تر می‌شود و باید بتواند سر خود را بالا نگه دارد. زمانی که نوزاد را به روی شکم قرار می دهید، نوزاد شما باید بتواند بازوهای خود را بالا ببرد ـ بسته به مقدار زمانی که کودک روی شکم قرار می گیرد ممکن است این توانایی را بعداً به دست آورد. مراقب باشید، اولین نشانه‌ی جا‌به‌جایی نوزاد غلت زدن است و در انتهای این ماه این توانایی را به دست می‌آورد.

شش ماهگی نوزاد

شخصیت نوزاد شما در حال شکل‌گیری است و حتی اجتماعی‌تر می‌شود. اما آگاه باشید که برخی نوزادان در این مرحله با دیدن افراد غریبه مضطرب می‌شوند. این چیزی نیست که نگران آن شوید و به موقع از بین می‌رود. بازی‌هایی مانند دالی یا اسباب‌بازی‌هایی که صدا دارند و همینطور بازی‌های اکتشافی مانند کشیدن موی شما یا در آوردن عینک شما برای آن‌ها بسیار لذت‌بخش خواهد بود. نوزاد شما همچنین صداهای بیشتری از خود در می‌آورد ـ با صحبت کردن با نوزاد خود سعی کنید او را تشویق کنید تا صداهای بیشتری در بیاورد و به غان و غون‌های او پاسخ دهید.

در انتهای این ماه، وقتی نوزاد را به حالت نشسته قرار می‌دهید می‌تواند سر خود را نگه دارد. او می‌تواند از خود صداهای حروف صدادار و غان و غون را در بیاورد. برخی نوزادان حتی ‌می‌توانند بدون کمک بنشینند و وزن پاهای خود را تحمل کنند. با ایستاده نگه داشتن نوزاد روی پاهای خود به عنوان یک بازی به او کمک کنید تا بتواند وزن پای خود را تحمل کند ـ به خاطر داشته باشید که نوزاد شما خیلی زود خسته می‌شود.

سلب مسئولیت: ما در اینجا شما را راهنمایی کردیم، این اطلاعات به هیچ وجه جایگزین خدمات پزشکی نخواهد بود. برای اطلاعات بیشتر همیشه با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید