مکمل‌های مورد نیاز در دوران بارداری و پس از آن

مکمل‌های مورد نیاز در دوران بارداری و پس از آن

موضوعات مرتبط: مکمل های بارداری | مکمل بارداری پریناتال | بهترین مکمل دارویی در بارداری | مکمل های ضروری دوران بارداری | بهترین مولتی ویتامین در بارداری | مکمل فمیبیون | زمان مصرف مکمل های بارداری | زمان مصرف قرص کلسیم در بارداری | مولتی ویتامین پریناتال در بارداری

مکمل‌های بارداری ـ چه مکمل‌هایی باید مصرف کنم، چه موقع باید مصرف کنم و چرا؟

قبل از بارداری

مصرف فولیک‌اسید برای هر خانم باردار یا هر کسی که می‌خواهد باردار شود، ضرروی است. بررسی‌ها نشان می دهد مادرانی که قبل از بارداری و در طول بارداری فولیک اسید مصرف می‌کنند احتمال وجود نقص‌های عصبی جدی مانند مهره شکاف در نوزادان آن‌ها تا 70 درصد کاهش می یابد.

توصیه می‌شود که قبل از بچه‌دار شدن حداقل 400 میکروگرم فولیک‌اسید در ماه مصرف کنید و از زمان بارداری تا زمان به دنیا آمدن فرزند فولیک‌اسید را به صورت روزانه مصرف کنید.

در طول بارداری

فولیک ‌اسید

باید در کل دوره‌ی بارداری مصرف شود. اگر شما از مقدار نیاز بدن به فولیک اسید آگاه نیستید، با پزشک عمومی خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که مقدار فولیک ‌اسید لازم را دریافت می‌کنید و خیال خود را راحت کنید.

ویتامین دی D

کمبود ویتامین دی احتمال تولد نوزادان با عمل سزارین، نوزادان دارای دیابت و نوزادان کم‌ وزن را افزایش می‌دهد. کافی است که تنها نیم ‌ساعت در روز در مقابل نور خورشید قرار بگیرید، با این وجود در کشوری مانند ایرلند همیشه این امکان وجود ندارد. می‌توانید از جایگزین‌های آن مانند روغن ماهی، زرده‌ی تخم‌مرغ و محصولات لبنی غنی شده استفاده کنید. برای سلامت خود، در روز از 10 میکروگرم مکمل استفاده کنید که این مقدار نیاز روزانه بدن شما تأمین می‌کند.

آهن

این کلمه را زیاد شنیدید. سطح آهن در کل دوره بارداری کنترل می‌شود اما اگر سطح آهن شما پایین باشد، پزشک متخصص توصیه می‌کند که از مکمل آن استفاده کنید. راه طبیعی دریافت مقدار آهن مورد نیاز از طریق مصرف سبزیجات با برگ پهن، میوه‌های خشک، گوشت کم‌چرب و مغزها هستند. اگر شما به طور ثابت احساس خستگی می‌کنید از پزشک عمومی خود بخواهید تا سطح آهن بدن شما را بررسی کند.

کلسیم

همه‌ی ما اهمیت کلسیم را می‌دانیم، به ویژه که این ماده غذایی برای رشد استخوان‌های نوزاد مهم است. غذاهایی بخورید که سرشار از کلسیم هستند مانند محصولات لبنی، ماهی (با استخوان‌های قابل خوردن)، سبزیجات با پرگ پهن و میوه‌های خشک.

ویتامین ث

میوه و سبزی، ویتامین ث مورد نیاز بدن را تأمین می‌کنند. ویتامین ث را در همه وعده های غذایی خود بگنجانید. در مصرف ویتامین ث زیاده‌روی نکنید، زیرا موجب ناراحتی معده می‌شود و مضر خواهد بود. اگر احساس می‌کنید که کمبود ویتامین ث دارید، با پزشک عمومی خود مشورت بگیرید.

امگا 3

به رشد چشم و مغز نوزاد کمک می‌کند که زنان باردار باید 300 میلی‌گرم از آن را دوبار در هفته و همچنین از منابع طبیعی امگا 3 مانند ماهی سالمون و قزل‌آلا استفاده کنند. مکمل‌های امگای 3 را به ویژه برای مادران باردار تهیه کنید. از مصرف روغن جگر ماهی پرهیز کنید، زیرا دارای ویتامین آ است که برای نوزاد خطرناک است.

پس از بارداری

مکمل‌های پیش از زایمان

اگر از شیر خود برای تغذیه نوزاد استفاده می‌کنید به رژیم غذایی سالم خود ادامه دهید. شما همچنین باید کالری مصرفی خود را افزایش دهید. برخی متخصصان سلامت توصیه می‌کنند که مادران شیرده به مکمل‌های پیش از زایمان خود ادامه دهند. برای این که مطمئن شوید که نیازهای بدن خود را تأمین می‌کنید با پزشک عمومی خود مشورت کنید.

ویتامین ث

منبع کافی ویتامین ث به بهبود بدن پس از زایمان کمک می‌کند.

آهن

باز هم  رژیم سرشار از آهن توصیه می‌شود و مطمئن باشید هر مکملی که مصرف می‌کنید، آهن هم جزء آن باشد.

ویتامین ب

ویتامین ب6، ویتامین ب12 و اسید فولیک روی مواد شیمیایی تولید شده‌ در مغز انسان اثر می‌گذارند. رژیم غذایی سرشار از ویتامین ب یا مکمل توصیه شده آن البته با توصیه پزشک عمومی احتمال افسردگی را کاهش می‌دهد.

در مصرف مکمل دقت کنید. اگر مطمئن نیستید با پزشک عمومی خود مشورت کنید. در مورد مصرف ویتامین آ مراقب باشید. اگرچه بخش مهمی از رشد قلب، کلیه‌ها، چشمان و استخوان‌های نوزاد به ویتامین آ وابسته است، مصرف زیاد ویتامین آ منجر به سمی شدن کبد و نقص‌های مادرزادی می‌شود. مکمل‌های خاص بارداری جزء ایمن‌ترین روش‌ها به شمار می‌روند.

روغن جگر ماهی، هویج (در هویج ماده‌ای به نام کاروتن وجود دارد که بدن آن را تبدیل به ویتامین آ می‌کند).

منابع ویتامین آ

جگر گوساله، جگر مرغ، جگر گاو، پنیر، زرده تخم مرغ، کره تازه، قلوه

و در سبزیجات بیش از همه جعفری، کدو، اسفناج، کاهو، شاهی

و در میوه‌جات بیش از همه خربزه، گیلاس، موز، خرما، هلو، پرتقال

سلب مسئولیت: ما در اینجا شما را راهنمایی کردیم، این اطلاعات به هیچ وجه جایگزین خدمات پزشکی نخواهد بود. برای اطلاعات بیشتر همیشه با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید