روش های زایمان

روش های زایمان

موضوعات مرتبط: روش های زایمان | زایمان طبیعی | روش های زایمان طبیعی بدون درد | انواع زایمان در آب | انواع زایمان طبیعی بدون درد | زایمان طبیعی به روش اسپاینال | زایمان بدون درد با گاز | زایمان سزارین

گزینه‌های زیادی برای زایمان و تولد نوزاد وجود دارد، مانند استفاده از هیپنوتیزم، تولد خانگی یا تولد در آب. اما باید با مشورت پزشک عمومی یا ماما خود همه‌‌ی گزینه‌ها را به دقت بررسی کنید. اگر تصمیم‌گرفتید که از روش جایگزین استفاده کنید، مطمئن شوید که روشی را انتخاب کنید که برای شما راحت است و به آن اعتماد دارید.

خلاصه‌ای از روش های زایمان به شرح ذیل است:

هیپنوتیزم

هینوتیزم به مادر کمک می‌کند تا در طول زایمان متمرکز و آرام باشد. مزیت‌های دیگر این گزینه ترس کمتر از زایمان، زایمان کوتاه‌تر، نیاز کمتر به دارو برای کنترل درد، حس کنترل بیشتر و ریکاوری سریع‌تر می‌باشد. در این روش یاد می گیرید که چگونه خود را هیپنوتیزم کنید و به آرامش فوری دست یابید. هیپنوتیزم هم در خانه و هم در بیمارستان قابل بکارگیری است و برای همه‌ی مادران سودمند است، حتی اگر بارداری با ریسک بالایی در پیش دارید یا برای سزارین برنامه‌ریزی کرده باشید، این روش مناسب است.

اغلب دوره‌های هیپنوتیزم هم برای مادر و هم برای پدر برگزار می شود. وقتی پدر روش‌های هیپنوتیزم را یاد می‌گیرد به تمرکز مادر در حال زایمان کمک می کند. یادگیری این روش کمک می کند تا همسر شما حس مشارکت بیشتری داشته باشند. معمولا دوره های هیپنوتیزم زایمان از هفته بیستم آغاز می‌شود و دربرگیرنده کارگاه‌های 5 هفته‌ای است که در آخر هفته‌ها برگزار می‌شود و در مجموع بالغ بر 20 ساعت آموزش است.

زایمان در خانه

زایمان در خانه به شما این امکان را می‌دهد تا در محیط آشنا زایمان کنید که به حفظ آرامش شما کمک می‌کند. اگر بخواهید همسر و دیگر کودکان شما هم می‌توانند در زایمان شما مشارکت داشته باشند. زایمان در خانه همچنین این امکان را به شما می‌دهد تا در طول زایمان و تولد آزادانه قدم بزنید، مداخله‌های پزشکی بسیار کمی وجود دارد و در تماس با باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک بیمارستانی نخواهید بود. تحقیقاتی که در طی بیست سال گذشته انجام شد نشان می‌دهد که زایمان در خانه گزینه‌ی ایمن برای زنانی است که بارداری طبیعی دارند، اما برای زایمان اول توصیه نمی شود.

زایمان در خانه تنها برای زنانی که بارداری با ریسک پایین دارند و قبلاً سزارین نداشتند، امکان‌پذیر است. باید در مراحل اول بارداری با متخصص خود صحبت کنید که آیا می‌توانید از این روش استفاده کنید یا خیر. اگر برای آن برنامه‌ریزی کردید، باید یک ماما اجتماعی مستقل که نزدیک شما باشد و در زمان زایمان در دسترس باشد را بیابید. با توجه به اینکه تعداد محدودی مامای مستقل وجود دارند، معمولا یافتن آن ساده نیست.

اگر چه اپیدورال (بی حسی زیر کمر) برای زایمان در خانه در دسترس نیست اما روش‌های دیگری برای تسکین درد وجود دارد. همچنین مهم است به خاطر داشته باشیم که ممکن است که زایمان در خانه در ابتدا ریسک کمی داشته باشد، اما بعید نیست شرایط تغییر کند و مامای شما گزینه انتقال به بیمارستان را به شما پیشنهاد دهد که در این صورت معاینه پزشکی به تأخیر می افتد. اغلب زایمان‌های خانگی بعد از یک حاملگی طبیعی که سر بچه در پایین قرار دارد، توصیه می‌شود.

زایمان در آب

زایمان در آب، زایمان راحت همراه با کاهش درد قابل توجه، افزایش حس حریم خصوصی و کاهش نیاز به مداخله است. برخی بیمارستان‌‌ها برای مثال بیمارستان Cork Maternity ، استخر آب ویژه‌ای را به عنوان روش تسکین درد طبیعی در طول زایمان فراهم می‌کند. با این وجود، زایمان در آب برای همه‌ی زایمان‌ها مناسب نیست. برای انتخاب آن باید بارداری با ریسک پایین داشته باشید که حداقل به هفته‌ی 37 رسیده باشد و مشکلی برای زایمان وجود نداشته باشد. اگر قصد دارید که استخر آب را برای زایمان در منزل انتخاب کنید، همیشه باید طبق توصیه‌ی پزشک متخصص خود عمل کنید.

زایمان از طریق واژن پس از سزارین اول (VBAC)

اگر قبلا زایمان سزارین داشته اید، امکان زایمان از طریق واژن برای شما وجود دارد. اگر شما تمایل به زایمان از این روش را دارید، تا آنجا که می‌توانید در طول بارداری در مورد آن مطالعه کنید. به کلاس‌های پیش از زایمان که برای این موضوع طراحی شده است بروید که شما را برای زایمان آماده می‌کند.

زایمان با روش سزارین

 در حالی که اکثر زنان، نوزادان خود را به صورت طبیعی بدون مشکل به دنیا می‌آورند، برخی زنان که مشکلاتی خاص دارند به عنوان مثال باسن نوزاد آنها رو به پایین است یا مادرانی که فشار خون بالا دارند باید روش سزارین را انتخاب کنند.

زایمان با تحریک

اگر ده روز تا 2 هفته از زمان زایمان شما گذشته باشد، دکتر این گزینه‌ را برای زایمان شما در نظر می‌گیرد. علت‌های ناباروری در مردان است. این مسئله سلامت یا تولید اسپرم را مختلل می‌کند. مسائل انزال مانند انزال برگشت دهنده که زمانی است که منی در طول ارگاسم وارد مثانه می‌شود، هم ممکن است علت ناباروری باشد. همچنین پادتن‌هایی وجود دارند که به اسپرم حمله می‌کنند. سلول‌های سیستم ایمنی می‌کوشند اسپرم را  که عامل «مضر» به مشار می‌رود را حذف کنند. تومورها هم ارگان‌های تولیدمثلی را تحت تأثیر قرار می‌دهند یا غده‌هایی که هورمون‌های تولیدمثلی تولید می‌کنند، برای مثال غده هیپوفیز هم بر این ارگان‌ها اثر خواهند داشت.

نقص‌های مجرای اسپرم که در اثر آسیب‌دیدگی مجراهای اسپرم بر اثر بیماری یا جراحت ایجاد می‌شوند. علت‌های دیگر ناباروری مرد شامل بیضه‌های که در قسمت کیسه بیضه قرار ندارند، عدم‌تعادل هورمونی، نقص‌های کروموزومی، مشکلات در آمیزش جنسی، بیماری سلیاک و داروهای خاص است. تعدادی عوامل محیطی، سلامتی و سبک زندگی هم بر ناباروری اثر می‌گذارند.

اگر شما یا شریک جنسیتان تصور می‌کنید که نابارور هستید اولین گام این است که با پزشک عمومی خودتان مشورت کنید. پزشک عمومی شما با استفاده از روش‌های پیش‌رونده‌‌ مختصر این مسئله را بررسی می‌کند. براساس آن توصیه می‌شود که بررسی‌های بیشتر انجام شود.

سلب مسئولیت: ما در اینجا شما را راهنمایی کردیم، این اطلاعات به هیچ وجه جایگزین خدمات پزشکی نخواهد بود. برای اطلاعات بیشتر همیشه با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید