در سه ماه سوم بارداری چه اتفاقی می‌افتد

در سه ماه سوم بارداری چه اتفاقی می‌افتد

موضوعات مرتبط: سه ماهه سوم بارداری | هفته 28 بارداری | هفته 30 بارداری | هفته 32 بارداری | هفته 34 بارداری | هفته 36 بارداری | غربالگری سه ماهه سوم بارداری | مصرف عسل در سه ماهه سوم بارداری | زمان سونوگرافی سه ماهه سوم | بی اشتهایی در سه ماه سوم بارداری | بهترین زمان سونوگرافی سه ماهه سوم | حالت تهوع در سه ماهه سوم بارداری

در این مرحله به انتهای مسیر بارداری می‌رسید و حس هیجان و ترس خواهید داشت. وقتی بارداری شما به این مرحله می‌رسد تاحدی احساس ناراحتی می‌کنید. اگر خواب شبانه سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود، فکرش را بکنید که با آماده‌ شدن برای نوزاد جدید، به زودی و در چند سال آینده، خبری از خواب کامل شبانه نخواهد بود!

هفته‌‌ی 28-30 بارداری

با آغاز سه ماهه آخر، ممکن است مقدار کمی آغوز (شیر رقیق زرد رنگ) از سینه‌هایتان ترشح ‌شود. اگر گروه خونی شما RH منفی باشد، ازمایش پادتن (antibody check) روی شما در سه ماهه آخر انجام می‌شود. شما ممکن است حس ‌کنید که به سرعت اضافه وزن پیدا کردید. ورم پاها، کف پا و انگشتان در انتهای سه ماه سوم امری رایج است. تا زمانی که فشار خون نرمال باشد و پروتئینی در ادرار شما وجود نداشته باشد، معمولاً خطری ندارد. در زمان استراحت پای خود را بالا قرار دهید و کفش های راحت بپوشید. در بدن خود  احساس فشار می‌کنید و احساس خستگی می کنید و وقتی از پله‌ها بالا می‌روید نفس کم میاورید. در سه ماهه دوم زمانی که می‌ایستید یا می‌نشینید سعی کنید وضعیت بدنی مناسبی داشته باشید.

هفته 30-32 بارداری

ماما یا دکتر شما وضعیت نوزاد و همچنین ضربان قلب و میزان رشد نوزاد شما را بررسی می‌کند. در این زمان به دلیل این که قسمت پایینی بدن نوزاد در زیر استخوان‌های دنده شما قرار گرفته و برآمدگی سر نوزاد به مثانه می‌چسبد، احساس ناراحتی می‌کنید. زمانی که شش‌ها با افزایش حجم رحم فشرده می‌شوند به نفس‌نفس می‌افتید. این دوره، دوره رشد سریع است، پس کمتر و به دفعات بیشتر غذا بخورید، که باعث می‌شود در سه ماهه آخر سطوح انرژی شما بالا نگه داشته شود. متأسفانه، داشتن کمردرد علایم شایع در این مرحله از بارداری است. چیز سنگین بلند نکنید،  به اندازه کافی استراحت کنید و لباس زیر مناسب بپوشید.

هفته 36 بارداری

رشد سریع جنین موجب گرسنگی شما در سه ماهه آخر و خصوصا هفته‌های نهایی خواهد شد. به دلیل این که وزن رحم به معده شما فشار وارد می‌کند، بهتر است که غذای سبک کوچک با فواصل زمانی مناسب بخورید و از داشتن وعده‌های غذایی حجیم بپرهیزید. این کار مانع اختلالات گوارشی و سوزش سر دل می‌شود. نوزاد شما فعالیت بسیار زیادی دارد و گردش خون در بدن شما افزایش یافته و کالری بیشتری می‌سوزانید به همین دلیل احساس گرما و گرگرفتگی می‌کنید.

اگر نوزاد شما سکسه می کند، شما هم آن را حس می‌کنید. با توجه به اینکه جای نوزاد شما در رحم تنگ شده است، حرکت کمتری در سه ماهه سوم را حس می‌کنید اما با این وجود شما وول خوردن عجیبی را در داخل واژن خود حس می‌کنید زیرا سر نوزاد شما خلاف جهت ماهیچه‌های کف لگن حرکت می‌کند. از نظر عاطفی، با نزدیک شدن تاریخ زایمان ترس و هیجان را تجربه می‌کنید. هفته‌های پایانی گهگاهی خسته‌کننده  و کسالت‌بار است و اشتیاق دراید تا زودتر زایمان کنید. نوزاد شما در زمان تولد سه برابر هفته 28 و از 2.5 تا 5 کیلوگرم وزن خواهد داشت.

در نهایت، روزی که منظرش بودید فرا می‌رسد. شما لگدهای شدیدی را در زیر استخوان دنده هر دو طرف حس می‌کنید و این بخش در دهانه رحم نسبتاً نرم تر و باز می شود. نوزاد شما آماده‌ی تولد است؛ اما به خاطر داشته باشید، برخی نوزادان زودتر و برخی دیرتر به دنیا می‌آیند. صبور باشید، تقریباً به آخر راه رسیدید.

سلب مسئولیت: ما در اینجا شما را راهنمایی کردیم، این اطلاعات به هیچ وجه جایگزین خدمات پزشکی نخواهد بود. برای اطلاعات بیشتر همیشه با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید