تکامل هفتگی جنین در سه ماهه اول بارداری

تکامل هفتگی جنین در سه ماهه اول بارداری

موضوعات مرتبط: تکامل جنین | تکامل جنین در سه ماه اول بارداری | مراحل رشد جنین انسان هفته به هفته | از جنین تا تولد | زندگی جنین در شکم مادر | تشکیل جنین از ابتدا | رشد جنين در شكم مادر | اندازه جنین سه ماهه | مراحل رشد جنین هفته به هفته | جنین سه ماهه در شکم مادر | جنین در سه ماهگی چه شکلی است | مراحل رشد جنین انسان هفته به هفته | جنین دو ماهه در شکم مادر

بارداری به سه دوره سه ماه تقسیم می‌شود. تا هفته 12 را سه ماهه اول باردرای می‌گویند و مرحله‌ی مهمی در تکامل کودک شما است. در این زمان همه‌ی ارگان‌های مهم شکل می‌گیرند. سه ماهه اول همچنین دوره‌ای است که نوزاد شما بسیار آسیب‌پذیر است، به همین دلیل حفظ سلامتی اهمیت ویژه‌ای دارد، خوب غذا بخورید و از مصرف الکل یا داروها اجتناب کنید.

هفته سوم تا ششم بارداری

زمانی که تخمک به وسیله‌ی اسپرم بارور شد، در طول لوله‌ی رحمی به سوی رحم حرکت می‌کند و در آ‌نجا کاشته می‌شود. این فرآیند باعث شروع آزادسازی هورمون‌ها می‌شود که تغییراتی را در بدن شما ایجاد می‌کند تا برای بارداری آماده شوید. در هفته 4 در اولین سه ماه بارداری، تخمک بارور شده که به صورت دسته‌ (خوشه‌ای) از سلول‌های زنده است، به دو بخش تقسیم می‌شود. یک بخش جنین و کیسه آمنیوتیک و بخش دیگر جفت را تشکیل می دهد. جنین مواد مغذی و اکسیژن را از طریق بند ناف برای جنین در حال رشد تأمین‌ می‌کند.

در این زمان تکامل خون و رگ‌های خونی، استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و ارگان‌های مهم داخلی هم آغاز شده است. برخی رگ‌های خونی بند ناف را تشکیل خواهند داد که به جفت متصل هستند و پیوند مهمی را بین مادر و جنین ایجاد می کند.

هفته ششم بارداری

با این که اندازه‌ی جنین شما به اندازه‌ی دانه قهوه است، اما به عنوان موجود زنده قابل شناسایی است. مجموعه سلول‌های زنده تشکیل جنین را می دهند. در این هفته گردن، سر، مغز و قلب فرزند شما که در حال تپیدن است، تشکیل شده است. اگرچه در این هفته قلب جنین به جای 4 حفره دو حفره دارد اما ضربان قلب جنین توسط اسکن فراصوت قابل ثبت است. جوانه‌ کوچک بازوها و پاهای فرزند شما نیز ایجاد شده است. سیستم گوارش، کلیه‌ها و کبد جنین نیز در این هفته آغاز شده است.

هفته هشتم بارداری

جنین شما اکنون به اندازه‌ی حبه انگور است. اجزای صورت او به ویژه چشم‌ها و دهان، بیشتر قابل تشخیص هستند. چشم‌ها با پوست کامل پوشیده شده که در نهایت برای تشکیل پلک‌ها به دو قسمت تقسیم می‌شود. دست‌ها و پاها رشد می‌کنند و زانوها و آرنج‌ها قابل تشخیص می شوند. ارگان‌های داخلی به تکامل خود ادامه می‌دهند. قلب شروع به پمپاژ شدید می‌کند. جنین شما در این مرحله‌ی 2.5 سانتی‌متر طول دارد.

هفته دهم بارداری

جنین شما اکنون به اندازه‌ی زردالو است. انگشتان دست و پا او در حال رشد هستند و قابل تشخیص می‌شوند و اجزای صورت بیشتر شکل می‌گیرند. جنین شما حرکت می‌کند و 4.5 سانتی‌متر طول و 5 گرم وزن دارد.

هفته دوازدهم بارداری

سر جنین شما کاملاً شکل گرفته است. چشم‌ها و پلک‌های آن کامل شده است. انگشتان دست و پای آن کاملاً تشکیل شده است؛ بازوهاو ناخن‌ها شروع به رشد می‌کنند. تخمک‌ها و بیضه‌های جنین قابل تشخیص هستند، اما کاملاً شکل نگرفته‌اند، بنابراین در این مرحله جنسیت نوزاد از طریق اسکن امکان‌پذیر نیست. تا انتهای سه ماهه اول استخوان‌های دنده و ستون مهره سخت‌تر می‌شوند و به صورت استخوان در می‌آیند. نوزاد شما اکنون حدود 6.5 سانتی‌متر طول و تنها 18 گرم وزن دارد.

سلب مسئولیت: ما در اینجا شما را راهنمایی کردیم، این اطلاعات به هیچ وجه جایگزین خدمات پزشکی نخواهد بود. برای اطلاعات بیشتر همیشه با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید