با ماساژ دادن با نوزادمان ارتباط برقرار کنیم

با ماساژ دادن با نوزادمان ارتباط برقرار کنیم

موضوعات مرتبط: چگونگی رفتار با نوزاد سه ماهه | چگونه با نوزاد خود صحبت کنیم | چگونه با نوزاد خود ارتباط برقرار کنیم | تربیت نوزاد از بدو تولد | رفتار با نوزاد دو ماهه | ارتباط با نوزاد | ماساژ دادن نوزاد

لمس کردن یکی از مهمترین حس برای نوزادان است و یکی از بهترین روش‌های ارتباط بین شما و نوزاد شما است. ماساژ دادن علاوه بر این که باعث می‌شود نوزاد شما حس امنیت و آرامش کند، مزیت‌های بسیار دیگری مانند تسکین کولیک و دل‌پیچه، افزایش خواب، آرامش نوزاد و ایجاد امنیت برای نوزاد خواهد داشت. ماساژ نوزاد البته به تسکین افسردگی پس از زایمان به مادران نیز کمک خواهد کرد.

آماده‌ سازی نوزاد

ابتدا زمانی را انتخاب کنید که  نوزاد شما آرام و خونسرد است. پس از حمام و قبل از شیر هنگام خواب بهترین زمان است. مطمئن شوید که اتاق گرم است و نوزاد شما حس راحتی می‌کند. هر چیزی که نیاز دارید از جمله حوله گرم، لباس برای بعد از ماساژ، پوشک تمیز، روغن ماساژ طبیعی (روغن زیتون خوب یا روغن دانه انگور هم ایده‌ال است) و پارچه پشمی کتانی برای پاک کردن روغن اضافی را نزدیک خود قرار دهید. ابتدا روی یک ناحیه از بازو امتحان کنید تا عکس العمل و حساسیت بدن نوزاد را بیینید؛ اگر به روغن حساسیت داشت از لوسیون استفاده کنید.

ماساژ دادن نوزاد

قبل از شروع ماساژ از نوزاد خود اجازه بگیرید و در حین انجام ماساژ نیز با او صحبت کنید. برای بالا بردن آگاهی فرزندانتان از اعضاء مختلف بدن، قبل از ماساژ هر بخش نام آن عضو بدن را به زبان بیاورید و در مورد آن با نوزاد صحبت کنید. زمان 5 دقیقه برای هر بار ماساژ کافی است. ماساژ باید نرم و آرام انجام شود و هر بار بر یک ناحیه تمرکز کنید و بعد به سراغ ناحیه دیگر بروید. با قفسه سینه و شکم آغاز کنید. قفسه سینه را به سمت بالا به طرف شانه‌ها و به صورت قلبی شکل حرکت دهید. به آرامی شکم را با کف دست در جهت عقربه‌های ساعت ماساژ دهید. سپس به سراغ بازوها و پاهای نوزاد بروید و به آرامی دستان خود را پایین هر عضله قرار دهید. انگشتان دست و پا را فراموش نکنید. تک تک انگشتان او را ماساژ دهید و از این فرصت برای بازی با نوزاد کوچولوی خود استفاده کنید. به آرامی نوزاد را به روی شکم قرار هید و پشت او را به آرامی ماساژ دهید.

سلب مسئولیت: ما در اینجا شما را راهنمایی کردیم، این اطلاعات به هیچ وجه جایگزین خدمات پزشکی نخواهد بود. برای اطلاعات بیشتر همیشه با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید